|
|
Jak spojit zážitkovou pedagogiku a výuku fyziky? | 2020-08-28 | Ve své bakalářské práci jsem přemýšlela, jak se dá propojit zážitková pedagogika s výukou fyziky.
Zážitková pedagogika je pedagogický směr, který využívá zážitky z aktivity k tomu, aby se člověk něco naučil – o sobě, o skupině, o světě... Tedy zážitek znamená mnohem více než pouhé zpestření výuky, není cílem sám o sobě – je prostředkem pro učení, takovým sbíráním dat pro následnou práci s nimi.
Chtěla jsem toto téma zkoumat, protože chci ve výuce předávat radost, nadšení, vděčnost a úžas, které mám s fyzikou spojené. Chci ukazovat žákům fyziku, která je tvořivá a krásná. Jakým způsobem dát fyziku žákům zažít? A je možné zkušenosti, které mám ze zážitkových akcí využít při výuce fyziky? Na této stránce se můžete seznámit s tím, k čemu mě tyto otázky předcházející psaní bakalářské práce dovedly. Můžete nahlédnout, jak se dá spojit zážitková pedagogika a výuka fyziky, třeba se i navrženými aktivitami nechat inspirovat pro svou vlastní výuku…
Více naleznete na http://fyzweb.cz/materialy/zazitkovka/ |
Pohádka o podstatě magie | 2020-08-02 | Využití příběhu propojeného s fyzikálními pokusy ve výuce na základní škole
Materiál vychází ze stejnojmenné bakalářské práce, která vznikla na Katedře didaktiky fyziky, MFF UK.
Autorka: Jana Doležalová
Vedoucí práce: RNDr. Jitka Houfková, Ph.D.
|
Program pro zobrazování vlnové funkce pro vybrané 1D potenciály | 2017-11-30 | 
Program, který umožňuje zobrazit vlnové funkce a hustoty pravděpodobnosti nalezení částice pro následující jednodimenzionální př
ípady: po částech konstantní potenciál se dvěma skoky (zahrnuje úlohy typu potenciálový stupeň a bariéra, konečně hluboká potenciálová jáma, ale i jejich variace), nekonečně hluboká pravoúhlá potenciálová jáma a lineární harmonický oscilátor. Umožňuje zobrazovat stacionární řešení, ale i jejich lineární kombinace (nestacionární řešení). Kromě samotné prostorové části vlnové funkce zobrazuje pomocí animace i její časový vývoj.
|
Sborníky z konferencí ve Vlachovicích | 2017-08-21 | Semináře jsou tradičně pořádané Odbornou skupinou pro vyučování fyzice na základní škole při Fyzikální pedagogické společnosti JČMF ve spolupráci s Katedrou didaktiky fyziky MFF UK. Konají se v hotelu Pavla ve Vlachovicích.
|
Záludné otázky z meteorologie | 2015-07-13 |
Závěrečná práce Mgr. Jana Karlického, jejímž cílem je vysvětlit na středoškolské úrovni základní jevy a procesy související s tvorbou počasí, tedy obecně z meteorologie či fyziky atmosféry.
Práce je rozdělena do tří kapitol, rozebírajících postupně základní veličiny týkající se stavu atmosféry, tedy atmosférický tlak, teplotu vzduchu a oblačnost spolu se srážkami.
Celý text práce lze stáhnout zde (formát PDF, 1,5 MB).
|
 |
|
Experimenty s Vernierem dle kapitol v učebnicích pro gymnázia | 2014-12-15 | Tento seznam experimentů jsme vytvářeli s myšlenkou usnadnit učitelům rozhodování, které experimenty se systémem Vernier by bylo možné do výuky zařadit a kdy. Seznam není kompletní (aktuálně jde o revizi ze dne 2014-12-15), na jeho rozšiřování budeme i nadále pracovat. Autory této verze jsou Mgr. Věra Koudelková, Mgr. Jakub Jermář a Mgr. Pavel Böhm.
Vyberte si kliknutím na příslušnou učebnici:
|
Peer Instruction – co to je + databáze vhodných otázek | 2014-10-02 | 
Peer Instruction (z anglického peer – vrstevník, spolužák, instruction – vyučování) je vyučovací metoda založená na aktivní práci studentů, kteří nejprve samostatně a následně po diskuzi v malých skupinách spolužáků odpovídají na zadané otázky (tzv. KoncepTesty).
Hlavní využití metody je při výkladu nové látky, částečně upravenou metodu lze využít i při opakování, prohlubování učiva nebo závěrečném hodnocení.
|
Experimenty s Vernierem dle kapitol v učebnicích pro ZŠ | 2013-05-22 | Tento seznam experimentů jsme vytvářeli s myšlenkou usnadnit učitelům rozhodování, které experimenty se systémem Vernier by bylo možné do výuky zařadit a kdy. Seznam není kompletní (aktuálně jde o revizi 2013-05-21), na jeho rozšiřování budeme i nadále pracovat. Autorkou této verze Mgr. Jana Šestáková (ZŠ Lingua Universal a KDF MFF UK).
Vyberte si kliknutím na příslušnou učebnici:
|
iQpark - fyzikální exponáty | 2012-09-28 | Materiál vytvořený pro pedagogy SŠ, kteří plánují se svými studenty cestu do iQparku a chtějí ji co nejefektivněji využít pro svoji výuku. Prostřednictvím těchto stránek si můžete prohlédnout vybrané fyzikální exponáty iQparku rozdělené podle ročníků, kapitol a podkapitol.
U každého exponátu naleznete kromě jeho názvu a umístění v iQparku také stručný popisek a fotografii. U některých je k dispozici video průběhu experimentů, inspirace pro diskuzi se studenty ve formě otázek k exponátu a originální text iQparku, který naleznete přímo u exponátu v Liberci.
Autory jsou Alice Razímová a Zdeněk Šabatka. |
Proměření Hookeova zákona | 2012-05-02 | 
Pomocí sonaru a siloměru jsme zkoumali deformační křivky různě silných měděných drátů. K dispozici je video, naměřená data a pracovní list pro žáky.a pracnosti.
Video i pracovní listy vytvořili Mgr. Pavel Böhm a Mgr. Lucie Filipenská (KDF MFF UK v Praze) ve spolupráci s Gymnáziem Cheb. |
Fyzika ve výtahu | 2012-04-11 | 
Pomocí barometru a několika siloměrů jsme zjišťovali, jak se mění tlak vzduchu a síly působící na různé předměty (včetně člověka) při jízdě výtahem. K dispozici je video, naměřená data a pracovní listy pro žáky v různé úrovni náročnosti a pracnosti.
Video i pracovní listy vytvořili Mgr. Pavel Böhm a Mgr. Lucie Filipenská (KDF MFF UK v Praze) ve spolupráci s Gymnáziem Cheb. |
Pouťový balónek v metru | 2012-03-13 | 
"Pomocí akcelerometru jsme měřili zrychlení v metru při rozjíždění, brzdění a během jízdy. Také jsme pozorovali, co dělá pouťový balónek naplněný héliem. K dispozici je video, naměřená data a pracovní listy pro žáky v různé úrovni náročnosti a pracnosti."
Video i pracovní listy vytvořili Mgr. Pavel Böhm a Mgr. Lucie Filipenská (KDF MFF UK v Praze) ve spolupráci s Gymnáziem Cheb. |
Studium pohybu skákajícího míče | 2011-12-12 | Videonávod na experiment se skákajícím gymnastickým míčem. Pomocí ultrazvukového senzoru polohy a pohybu Vernier Go!Motion (sonaru) lze snadno a rychle získat grafy polohy, rychlosti a zrychlení sledovaného objektu. Na tomto experimentu se žáci kromě práce s grafy mohou naučit mnoho věcí z fyziky (tlumený periodický pohyb, přeměna kinetické, elastické a polohové energie, odporová síla, vztlaková síla, Newtonovy zákony, ...). Součástí jsou i náměty na činnosti se žáky.
Tento videonávod vytvořila Lucie Filipenská ve spolupráci s Pavlem Böhmem a Jakubem Jermářem. |
Matematické a přírodovědné úlohy – TIMSS 2007 | 2011-06-23 | Na základě analýzy chyb žákovských řešení v testech mezinárodních výzkumů TIMSS 2007 vznikly tři publikace, které vedle analýzy témat, která činí našim žákům problémy, přinášejí soubory originálních úloh zaměřených na problémové oblasti přírodních věd a matematiky na prvním i druhém stupni základní školy. Tyto úlohy jsou přímo použitelné ve výuce jako motivační, procvičovací či při sestavování písemných prací. ... více informací a příručky ke stažení. |
Závislost tlaku na teplotě | 2010-11-19 | Videonávod Závislost tlaku na teplotě demonstruje jak během zhruba pěti minut experimentálně naměřit a odvodit závislost tlaku na teplotě (tzv. Charlesův zákon) platící pro plyny. V experimentu je použito tlakové čidlo Vernier GPS-BTA s příslušenstvím a rozhraní Go!Link. Videonávod vytvořila Lucie Filipenská ve spolupráci s Pavlem Böhmem a Jakubem Jermářem.
|
Boyleův-Mariottův zákon | 2010-10-15 | 
Videonávod Boyleův-Mariottův zákon demonstruje, jak během zhruba pěti minut experimentálně naměřit a odvodit Boyleův-Mariottův zákon. V experimentu je použito tlakové čidlo Vernier GPS-BTA s příslušenstvím a rozhraní Go!Link.
Videonávod vytvořila Lucie Filipenská ve spolupráci s Pavlem Böhmem a Jakubem Jermářem. |
VA charakteristika diody | 2010-09-30 | Videonávod na jednoduchý experiment se ampérmetrem Vernier DCP-BTA a voltmetrem Vernier VP-BTA. Oba přístroje jsou připojeny k počítači přes 2 rozhraní Go!Link. Pomocí reostatu zapojeného jako dělič napětí měníme napětí na diodě a v programu Logger Lite snímáme okamžité napětí a proud, hodnoty se automaticky vynášejí do grafu.
Tento videonávod vytvořila Lucie Filipenská ve spolupráci s Pavlem Böhmem a Jakubem Jermářem. |
Napodobování grafu | 2010-09-08 | Videonávod na jednoduchý experiment s čidlem polohy - sonarem Vernier Go!Motion. V programu Logger Lite si předkreslíme graf a pomocí pohybu s předmětem, jehož polohu sonar snímá, se snažíme vytvořit stejný graf závislosti polohy předmětu na čase. Tento videonávod vytvořila Lucie Filipenská ve spolupráci s Pavlem Böhmem a Jakubem Jermářem. Inspirací byl článek Martiny Kekule Zobrazení pohybu pomocí grafů.
|
Výlet s barometrem | 2010-08-25 | Powerpointová prezentace a pracovní list k procvičení orientace na mapě a vztahu závislosti tlaku na nadmořské výšce. V prezentaci se postupně seznamujeme s výsledky měření atmosférického tlaku v průběhu výletu, pracovní list určený pro studenty pak shrnuje otázky kladené (a zodpovězené) v prezentaci. Autorkou materiálu je RNDr. Vladimíra Erhartová.
|
Soutěž teploměrů | 2010-04-30 | Videonávod na jednoduchý experiment s chladnutím teploměru v závislosti na jeho vlhkosti a proudění vzduchu. Materiál vzniknul jako součást příspěvku pro konferenci Alternativní metody výuky 2010. Autorem je Pavel Böhm, redakčně upravil Jakub Jermář.
|
Fyzika Země | 2008-09-11 |
Vzdělávací materiál nabízející základní přehled o fyzikálních
vlastnostech planety Země, především studentům středních
škol. Shrnuje základní informace o stavbě Země, zemském
magnetickém poli, deskové tektonice a zemětřesení. Autorkou je Magdaléna Čípová.
|
O silách nejen na Rapa Nui | 2008-04-21 |
Rapa Nui je domorodý název Velikonočního ostrova známého svými tajuplnými mohutnými kamennými sochámi moai. Jak mohlo domorodé obyvatelstvo bez použití tažných zvířat a moderní techniky stěhovat stovky obrovských soch ze vzdálených kamenolomů? O silách, vektorech, momentech sil, ... se můžete přiučit v rozsáhlém výukovém materiálu Miroslava Jílka. A aby se nikdo neztratil, je vše provázáno turistickými ukazateli a v levém horním rohu máte k dispozici mapu!
|
Hvizdy | 2008-03-05 |
Studijní materiály ke kmitání, vlnění, plazmatu, ... až po chování elektromagnetického vlnění v plazmatu a magnetických polích. Jednotlivé matreriály lze použít samostatně, jako celek jsou pak pokusem vysvětlit, kde se vzaly tajemné hvizdy v telefonech pozorované od první světové války. Autorkou materiálů je RNDr. Zuzana Horová.
|
Relativita 7x NE! | 2007-12-06 |
Čtyři a půl minuty dlouhý multimadiální pořad vyvracející 7 častých omylů o speciální teorii relativity a jejím tvůrci Albertu Einsteinovi. Autorem pořadu je doc. RNDr. Jan Obdržálek, CSc. z Ústavu teoretické fyziky Matematicko-fyzikální fakulty UK.
|
Ráz v těžišťové soustavě | 2007-12-05 |
Multimediální program jasně a velmi jednoduše ilustruje klasický ráz (neboli srážku) dvou částic a její řešení prostřednictvím těžišťové soustavy. Programem získal Čestné uznání festivalu TechFilm 2005 a je zájemcům volně k dispozici. Práce vznikla za podpory grantu FRVŠ 1832/2004.
|
Bizarní krámy | 2007-11-05 |
Bizarní krámy, které si můžete vyrobit v kuchyni jsou návody na řadu jednoduchých pokusů, které si opravdu můžete snadno vyzkoušet i doma. Z anglického originálu Bizarre stuff you can make in your kitchen je vybrala, přeložila a doplnila o řadu svých zkušeností a námětů Michaela křížová (kterou asi spíše znáte jako Míšu Urbanovou).
|
Srážky a rotace | 2007-09-12 |
Platí při hře na kulečníku zákon o úhlu dopadu a odrazu? Jak lze určit rychlost fotbalového míče při výkopu? Co vše způsobuje tajemná Coriolisova síla? Proč se bumerang vrací? Pokud vám přemýšlení o podobných otázkách nepřipadá jako úplná ztráta času, je tento materiál určen právě pro vás. Náměty vycházejí z programu kroužků fyziky pro středoškolské studenty, které probíhaly na MFF UK v Praze pod vedením Miroslava Jílka.
|
Pokusy mladých debrujárů | 2007-06-10 |
Mladí debrujáři znají spoustu krásných a snadno proveditelných fyzikálních pokusů, které provádějí pod heslem "Hrej si a přemýšlej". Míša Urbanová pro vás řadu z nich vybrala a s pomocí zkušené debrujárské vedoucí Věrky Bdinkové, zpracovala pro web.
|
Neverbální úlohy | 2007-04-01 |
PaedDr. Jiří Tesař, PhD. z Pedagogické Fakulty z Českých Budějovic připravil se svými studenty sadu úloh pro žáky základních škol, které mají podobu krátkého filmu nebo série fotografií.
Předložené prezentace obsahují vedle samotných filmů a fotografií také rozbor úlohy, možné postupy řešení a výsledky.
|
Aktivity inspirované výzkumem částic | 2006-11-24 |
Pracovní listy pro studenty a rozšířené pracovní listy s poznámkami pro učitele, kde vedle metodických poznámek najdete také náměty pro rozšíření a doplnění aktivit. Připravila J.Burešová.
|
Videopokusy | 2005-11-10 | Sbírka videonahrávek jednotlivých fyzikálních pokusů doplněná stručným popisem a vysvětlením. Jednotlivá videa nejsou nijak komentována, k pokusům jsou ale k dispozici písemné materiály s popisy a komentáři.
Videopokusy si lze také stáhnout a vypálit na CD. |
|