FyzWeb  odpovědna

Zaujal vás nějaký fyzikální jev? Nevíte si rady s jeho vysvětlením? Neváhejte a napište nám svůj dotaz!


nalezeno 1493 dotazů

1126) Šikmý vrh17. 02. 2003

Dotaz: Programuji jednoduchou aplikaci pro různé výpočty šikmého vrhu, což je samo o sobě poměrně jednoduché a jedná se jen o pár vzorečků. Avšak nyní jsem chtěl přidat možnost výpočtu nastavení úhlu dělové hlavice, znám-li rychlost a dostřel. Odvodil jsem si vzorec: úhel = asin[(dostřel.g)(rychlost2)/2] Avšak praxe ukázala, že bohužel správný není a já za nic na světě nemůžu nikde v mé literatuře ani na internetu potřebný vzorec sehnat. Můžete mi pomoci? (Jarda Bendl)

Odpověď: Pro svislou složku dráhy při dostřelu na stejnou vodorovnou úroveň jako výstřel (t je doba letu):
v.t.sin alfa = 1/2.g.t2
Pro vodorovnou složku dráhy kde d je dostřel: v.t.cos alfa = d, dosazením za t z první rovnice do druhé (t = 2.v.sin alfa/g)
d = (2.v2.sin alfa.cos alfa)/g
d = v2.sin 2alfa/g

(M.Rojko)   >>>  

1127) Dilatace času 317. 02. 2003

Dotaz: Pohybují-li se dva pozorovatelé různou rychlostí, naměří jejich hodiny různý čas. Čas ale měříme technicky zase určitým pohybem, jehož rychlost se pohybem hodin změní. Nespozdil se jenom mechanizmus hodin? (Hubert)

Odpověď: Milý Huberte, ono to ale funguje univerzálně, nezávisle na mechanismu hodin. Můžeš například změřit střední dobu života pionů, které se ti pohybují malými rychlostmi. Tuhle střední dobu života nedokážeš žádným vnějším vlivem ovlivnit. Když ale tyhle piony urychlíš, uletí ve tvé laboratoři do rozpadu vzdálenosti znatelně větší - jejich doba života se prodloužila. Tohle je realita na rozdíl od myšlenkových pokusů s dvojčaty kosmonautů.
(J.Dolejší)   >>>  

1128) Od čeho jsou "čáry" za letadlem?17. 02. 2003

Dotaz: Můžete pomoci rozlousknout náš spor o to, "čím" vzniká viditelná čára za vysoko letícím letadlem (dejme tomu 8000 - 10000 m)? Jedni tvrdí, že turbulencemi (konce křídel, směrovka, motory apod.) druzí, že je to kondenzací spalin motorů za nízkých teplot ve velké výšče. (Daniel Selucký)

Odpověď: Milý Danieli, podle mého nejlepšího vědomí a svědomí to je díky spalinám a speciálně obsahu vody v nich. Turbulenci od konců křídel jsem nikdy na vlastní oči neviděl, ale je slyšet od přeletávajících letadel např. v Přední Kopanině, turbulence a horký vzduch za motory jsou vidět, když člověk sedí za křídlem a chce si něco z okénka vyfotit - pohled je pěkně rozostřený, nízké tlaky nad křídly při razentních obratech stíhaček při leteckých dnech jsou při vhodném počasí (vlhkosti) vidět jako obláčky, které se na chvilinku nad křídlem objeví...
(J.Dolejší)   >>>  

1129) Pole kruhových magnetů17. 02. 2003

Dotaz: Ráda bych věděla, jak je to s magnetickým polem kruhových magnetů s otvorem uprostřed. Proč se kovový předmět (např. nýtek), který se spustí svisle po špejli směrem ke středu magnetu připevněného na dřevěnou podložku zastaví nad úrovní magnetu? Proč zůstane ve stejné poloze i v případě, že podložku s magnetem obrátíme směrem k zemi? (Markéta)

Odpověď: Milá Markéto, záleží na tom, jak je magnet polarizovaný, tj. kde má své póly. Mluvíte patrně o magnetech, které se například vyskytují v mikrovlnných troubách a jejichž póly sídlí na podstavách. V dostatečně velké vzdálenosti vypadá pole takovéhoto magnetu jako obyčejný dipól, zajímavější je to ale na ose díky oné díře. Průběh pole můžete zobrazit například železnými pilinami, jak jste to asi dělali ve škole. Kus feromagnetika, který do tohoto pole strčíte, se snaží umístit a zorientovat tak, aby do sebe "vcucl" magnetického pole co nejvíce. To je na ose magnetu uprostřed díry a pak na obou stranách kus od magnetu. Vede to právě k tomu jevu, který jste zmínila, totiž že například kousek železné trubičky vedený špejlí v ose dost stabilně drží kus od magnetu.
(J.Dolejší)   >>>  

1130) Setrvačník17. 02. 2003

Dotaz: Zajímalo by mě, vůči čemu je stálá osa setrvačníku ve stavu beztíže. (Zuzana Vlčková)

Odpověď: Milá Zuzko, rotující setrvačník, na který nepůsobí žádná dvojice sil, zachovává svou osu rotace vůči (libovolnému) inerciálnímu systému, tedy vůči každému systému, v němž se hmotný buď, na nějž nepůsobí žádné síly, pohybuje bez zrychlení. Je-li setrvačník ve stavu beztíže a nepůsobí-li na něj žádná dvojice sil, je to právě tento případ. Je-li setrvačník v tíhovém poli (např. zemském), pak taky někde musí být podepřen, aby nespadl. Tíhová síla a síla reakce podložky, kde je podepřen, vytvářejí silovou dvojici; je-li ovšem podepřen v těžišti (např. Cardanovým závěsem anebo tím, že je jako zvon a má tedy "pod sebou" volno, aby byl ve svém těžišti podepřen, pak se chová stejně jako by byl v beztížném stavu. Pokud je podepřen přesně pod těžištěm nebo nad ním (zavěšen), je to opět táž situace, jde o rovnováhu stabilní (zavěšený nad) či labilní (podepřený pod).
Působí-li na rotující setrvačník silová dvojice (např. rotující káča, jejíž osa rotace je šikmo vůči horizontále), pak tato osa koná (pomalý) otáčivý pohyb po kuželu kolem směru, v němž působí ony síly tvořící silovou dvojici. Šikmá rotující káča tedy rychle rotuje kolem osy, která koná tzv. precesní pohyb - po kuželu s vrcholem tam, kde je káča podepřena. Je-li tedy v jistém okamžiku např. káča čelně proti mne a její osa je vychýlena napravo, pak káča "nespadne doprava", jak by to udělala, kdyby se netočila, ale stáčí se ke mně (anebo ode mně, podle smyslu její rotace), a "zachovává si tedy stejnou výšku" - úhel, který osa rotace svírá s horizontálou, se nemění. (Samozřejmě tu pro jednoduchost zanedbáváme tření a podobné další jevy.) Je to dynamická rovnováha, stejná jako např. u Země, která letí a je přitahována Sluncem, takže na něj sice padá, ale přitom je stále stejně daleko od něj.
(J.Obdržálek)   >>>